Nu är akustiken bra - och hör sen!

Konserthuset Örebroporten

Musikerna och dirigenterna hör skillnaden. Viktigast av allt, publiken hör skillnaden.

Örebroportens upprustning av konsertsalen i Örebro Konserthus gör den konstnärlige ledaren Gregor Zubicky lycklig.

– Kom ihåg, ljud och akustik är komplext och kan beskrivas med både objektiva och subjektiva termer. Med det sagt så är vi nöjda nu, mycket nöjda.

När det renoverade Örebro Konserthus återinvigdes i december 2016 var det utrustat med bland annat en ny våning, en ny restaurang, ny ventilation och ny teknisk utrustning. Dessutom hade takhöjden ökat med sex meter, vilket skulle förbättra efterklangen och akustiken i konsertsalen.

Akustiken blev också bättre, men samtidigt förändrades ljudbilden av den ökade volymen.

– Musikerna, dirigenten och publiken fick inte en helt korrekt ljudbild, säger Gregor Zubicky och försöker förklara med olika liknelser.

– Det är som att få en ny och större flygel som behöver stämmas. Eller skaffa en ny bättre optik till en kamera, men där autofokus behöver justeras något.

Inga genvägar

Man skulle också kunna säga att radiokuratorn Barbro i 90-talets kultserie Nilecity hade alldeles rätt. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Jan-Inge Gustafsson, en erkänd expert inom akustik, anlitades för att definiera problemet och hitta lösningar för att forma, fokusera och balansera klangerna bättre.

Ett av grundproblemen var att bastonerna dominerade på bekostnad av diskanten och dessutom hade en längre efterklang. Under andra halvan av 2018 åtgärdades det bland annat genom att ersätta tygerna i taket med en träpanel samt med nya reflektorer på konsertsalens väggar.

– Nu är det mycket bättre och under våren ska reflektorer längs sidoväggar kompletteras med små passbitar som absorberar de allra högsta frekvenserna, säger Zubicky som ger ytterligare en liknelse.

– Det här med ljud och akustik är som att smaka av en soppa, flera gånger om, innan den är helt perfekt.

”Märkvärdigt bra”

Konserthusets vd Beryl Lunder är lyrisk över akustiken i konsertsalen.

– Det är påtagligt bättre, snudd på märkvärdigt bra!

Att musikerna hade svårt med medhörningen tidigare, var enligt henne inte det enda problemet. Akustiken var även på gränsen till ett arbetsmiljöproblem.

– Det gick inte att uteslutna skaderisker på hörseln för musikerna, eftersom ljudet ibland var hårt och ”smälligt”. Nu är klangen i hela salen både mjukare och varmare, och musikerna hör varandra betydligt bättre.

Enligt Gregor Zubicky är både musiker och dirigenter nöjda. Han har även fått många positiva reaktioner från publiken.

– Förbättringen är påtaglig och alla är nöjda. Det är skönt, för ljud och akustik är svårt. Vi rör oss i ett område där avancerad vetenskap möter magi. Jag tror att vi kommit så nära perfektion som det är möjligt.

 

Örebroporten Örebro konserthus

Örebroporten Örebro konserthus

Örebroporten Örebro konserthuse

Örebroporten Örebro konserthus