För dig som hyresgäst
Vi vill att du som hyresgäst ska trivas hos oss och att din verksamhet får de bästa förutsättningarna för att utvecklas tillsammans med Örebro.
På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor och användbar information för dig som hyresgäst. Genom att du loggar in i Hyresgästportalen kan du även se dina pågående ärenden hos oss.
Hitta rätt
Vad söker du? Använd våra snabblänkar för att enkelt hitta det du söker.
Här hittar du allt du behöver
Vanliga frågor och svar
Hur anmäler jag ett akut ärende?
Akuta ärenden är fel eller skador på fastigheten som riskerar att bli värre om de inte åtgärdas omgående, till exempel en vattenläcka.
Vid ett akut ärende, ring oss på 019-676 22 30 under våra öppettider.
Om vi har stängt och ärendet inte kan vänta till nästkommande vardag, ring i stället vår fastighetsberedskap på telefonnummer 019-676 22 50.
Hur gör jag en felanmälan?
En felanmälan gör du när det är något i er lokal som inte fungerar och som behöver justeras, repareras eller bytas ut. För att göra en felanmälan loggar du in på Hyresgästportalen och gör din felanmälan där.
I Hyresgästportalen loggar du in med intressentnummer och lösenord som du fick vid registreringen av ditt konto. Intressentnumret är ett unikt ID som du har fått i samband med att ditt konto skapades.
Du kan också ringa oss på 019-676 22 44 under våra öppettider. Våra öppettider är måndag–torsdag kl. 07.00–16.00 och fredag kl. 07.00–15.00. Lunchstängt 12.00-13.00.
Hur skapar jag ett serviceärende?
För att skapa ett serviceärende loggar du in på Hyresgästportalen och registrerar ditt ärende där.
I hyresgästportalen loggar du in med intressentnummer och lösenord. Intressentnumret är ett unikt ID som du har fått i samband med att ditt konto skapades.
Vad är ett serviceärende?
Ett serviceärenden skapar du när du har en fråga om funktioner eller behöver hjälp med handhavande i er lokal, eller när ni har ett behov och vill beställa en mindre komplettering eller förändring i er lokal.
Det kan till exempel röra frågor om inpassering, beställning av taggar/nycklar, ändring av tider för belysning, värme eller ventilation.
Vem kan skapa ett konto i Hyresgästportalen?
Vem som helst kan skapa ett konto i Hyresgästportalen och som hyresgäst kan ni ha flera användare. När du registrerar ett konto i Hyresgästportalen behöver du ange person-, organisations- eller samordningsnummer. Du behöver även ha tillgång till ett hyresavtal eller en faktura från Örebroporten för att kunna ange OCR-nummer samt objektnummer, alltså det kontraktsnummer som finns i hyresavtalet. Om du vill ha hjälp att skapa ett eller flera konton i Hyresgästportalen kan du kontakta vår reception på telefonnummer 019 – 676 22 30.
Objektnumret krävs för att vi ska kunna koppla ihop dina ärenden med rätt fastighet.
Hur hittar jag mitt objektnummer?
Ditt objektnummer är detsamma som det kontraktsnummer du hittar på ditt hyresavtal. Objektnumret behövs när du skapar ett serviceärende/felanmälan, för att vi ska kunna koppla ihop ärendet med rätt fastighet.
Jag är intresserad av att hyra en lokal, vem kontaktar jag?
På vår hemsida dyker det löpande upp lediga lokaler under rubriken Lediga objekt och där finner du en kontaktperson för respektive objekt. Vi publicerar även våra lediga lokaler på Objektvision.se.
Om du vill ha hjälp i ditt sökande är du varmt välkommen att kontakta en våra hyresansvariga medarbetare så hjälper vi dig att hitta rätt lokal för din verksamhet.
Hyr Örebroporten ut bostäder?
Nej, Örebroporten förvaltar inga bostäder. Som Örebros utvecklingsbolag utvecklar, förvaltar och äger vi miljöer för företag, organisationer och samhällsfunktioner.
Om du söker bostad kan du till exempel vända dig till vårt systerbolag ÖrebroBostäder AB (ÖBO) vars uppdrag är att utveckla och hyra ut bostäder.
Kan jag hyra parkeringsplats av er?
Ja, vi hyr ut såväl parkeringar som enskilda parkeringsplatser i anslutning till våra fastigheter.
Om du vill veta mer om möjligheterna till att hyra en parkeringsplats intill dina lokaler, är du varmt välkommen att kontakta en hyresansvarig medarbetare på Örebroporten.
Vilka öppettider har Örebroportens reception?
Våra ordinarie öppettider är måndag–torsdag kl. 07.00–16.00 och fredag kl. 07.00–15.00. Lunchstängt 12.00–13.00.
Särskilda öppettider kl. 07.00-13.00 utan lunchstängning:
- Skärtorsdag
- Torsdag före midsommarafton
- Fredag före Alla helgons dag
- Sista vardagen innan julafton
Det är varmt/kallt i vår lokal, vad gäller?
Vårt mål är att hålla 21 grader (+/- 1 grad) under värmesäsongen. I våra lokaler där kyla är installerad är måltemperaturen 22–26 under kylsäsongen.
Vilken temperatur har ni? För att ta reda på det, mät i mitten av rummet. Om temperaturen skiljer sig från vår måltemperatur gör du en enklast en felanmälan genom att logga in i Hyresgästportalen och skapa ditt ärende där.
Vi har strömlöst, vad gör vi?
Om ni har fått strömlöst kan ni kontrollera säkringar och jordfelsbrytaren i ert elskåp för lokalen. Läs instruktionen för jordfelsbrytaren.
Ofta är lösningen enkel. Om ni inte får tillbaka strömmen gör en felanmälan i Hyresgästportalen eller genom att ringa oss på 019 – 676 22 30.
Vi växer och skulle vilja anpassa vår lokal, vem kontaktar jag?
Om du vill göra förändringar i din lokal och få den hyresgästanpassad kontaktar du din kommersiella förvaltare.
Är du osäker på vem som är din kommersiella förvaltare? Under rubriken Våra fastigheter kan du söka fram den fastighet där ni har er lokal och se vem som är kontaktperson för fastigheten.
- Projekt
- Samarbeten
- Pressmeddelande, Projekt
- Projekt
- Samarbeten
- Samarbeten
- Projekt
- Övrigt
- Övrigt
- Medarbetare